Cumpărarea unei case nu este un lucru foarte greu, dar având în vedere că în general se plătește o sumă mare de bani, e bine să fim foarte atenți, pentru a nu cădea în plasa unor escroci.

Chiar dacă nu putem vorbi despre infracțiunile la efectuarea tranzacțiilor imobiliare ca despre un fenomen, nu puțini au fost cei care au căzut în palsa unor escroci atunci când au vrut să cumpere o casă. Astfel un agent imobiliar cu experiență dezvăluie câteva detalii la care trebui să fim atenți atunci când cumpărăm o lucuință, atât în ce privește actele, cât și starea imobilului ori a terenului, în cazul în care vrem să construim.

Un agent imobiliar experimentat ne spune la ce trebuie să fim atenți, odată ce am ”bătut palma” cu vânzătorul. ”Dacă e vorba de o casă pe pământ, e foarte importantă părerea unui specialist care să verifice starea imobilului, pentru că poate fi frumos zugrăvită, dar să ascundă probleme la structura de rezistență ori la fundație”, explică Tudor Marcu. De asemenea, mai arată el, dacă e vorba de cumpărarea unui teren, e important ca înainte de efectuarea plății să se facă delimitarea la fața locului cu un topograf autorizat și să se stabilească limitele proprietății. ”Neapărat să se verifice dacă terenul este intravilan, în cazul în care se dorește pentru construcția unei locuințe”, mai arată Tudor Marcu. În plus, mai arată el, e necesară o experitiză geo, riscul fiind să ne trezim că toată construcția o ia la vale, în cazul unui sol argilos.

Actele necesare tranzacției

Pe de altă parte, atunci când vorbim de apartamente, el spune că actele sunt cele mai importante. ”Extrasul de carte funciară îl poate scoate notarul care va parafa tranzacția și costă 20 de lei – cel de informare. Pentru un extras de carte funciară autentic se plătește 40 de lei, însă acesta este valabil doar 30 e zile, așa că e bine să fie scos doar înainte de efectuarea tranzacției, atunci când se derulează prin credite bancare care se pot prelungi mai mult”, mai arată el. De asemenea, e necesar certificatul energetic pe care îl emite un specialist în domeniu. ”Poate să coste între 250 și 450 de lei, depinde de suprafața apartamentului. Dacă vorbim de o casă, atunci prețul certificatului energetic poate fi negociat”, mai arată Tudor Marcu.

Un element de noutate, spune el, îl privește pe vânzător, care nu va mai plăti impozit pe banii încasați în urma vânzării. În schimb, trebuie știut că orice tranzacție ce depășește 10.000 de euro se face doar prin bancă.

În cazul în care sunt moștenitori implicați în tranzacție, mai spune agentul imobiliar, aceștia trebuie să poată face dovada acestei calități cu certificatul de moștenitor, pentru a putea înstrăina bunul.

 

Pe lângă toate acestea, mai sunt necesare certificatul fiscal, actele de identitate (certificat de căsătorie dacă este cazul) și, bineînțeles, actul de proprietate. Acesta poate fi un contract de vânzare-cumpărare, act de donație, contract de schimb imobiliar, certificat de moștenitor, titlu de proprietate ori hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă intabulată.

Certificatul fiscal îl eliberează primăria și este valabil 48 de ore. Actul atenstă faptul că impozitul este plătit la zi și că nu există amenzi ori datorii către stat.